HRADY A ZÁMKY HISTORICKÁ MISTA CÍRKEVNÍ PAMÁTKY PAMÁTKY UNESCO HOME PAGE HOME PAGE 15 KRKONOŠE 14 SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO 13 STŘEDNÍ MORAVA 12 JIŽNÍ MORAVA 11 VYSOČINA 10 VÝCHODNÍ ČECHY 09 ČESKÝ RÁJ 08 ČESKÝ SEVER 07 SEVEROZÁPADNÍ ČECHY 06 ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ 05 PLZEŇSKO 04 ŠUMAVA 03 JIŽNÍ ČECHY 01 PRAHA 02 OKOLÍ PRAHY PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY KONGRESOVÁ TURISTIKA AKTIVNÍ DOVOLENÁ PŘÍRODA LÁZNĚ 14 SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO 13 STŘEDNÍ MORAVA 12 JIŽNÍ MORAVA 11 VYSOČINA 04 ŠUMAVA 03 JIŽNÍ ČECHY
Čtvrtek 03.07.2025
 

REGION KRKONOŠE
Vyhledávací centrum
Rejstřík regionu
Databanka akcí
Dopravní přístupnost
Destinační management
Příroda a její ochrana
Biosférická rezervace UNESCO
Chráněná krajinná území
Přírodní zajímavosti
Jeskyně a propasti
Vrcholy, hřebeny, sedla
Fauna a flora
Naučné stezky
Památky a zajímavosti
Památky UNESCO
Památky a architektura
Církevní památky
Hrady a zámky
Kultura, zábava, sport
Kultura a zábava
Sport a relaxace
Zimní sporty
Aktivní dovolená
Folklor a tradice
Etnografický region
Etnografický subregion
Folklorní sdružení
Folklorní soubory
Folklorní festivaly
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
Turistika a volný čas
Agroturistika
Pěší turistika
Cykloturistka
Vodní turistika a sporty
Vinařská turistika
Pohádkové regiony
Lázeňství
Lázeňská zařízení
Lázeňské domy a sanatoria
Kongresová turistika
Výstavy a výstaviště
Kongresová centra
Ubytování a stravování
Autokemp, kemp, tábořiště
Hotely, penziony
Chaty a chalupy
Rekreační areály
Další ubytování
Restaurace
Příjemné posezení
Gastronomické speciality
Království perníku

XII. vítání máje v Pardubicích

časopis Folklor č.4-5/2005
V neděli 1. května proběhl v pardubickém domě kultury Dukla koncert dětských souborů "Radost", "Perníček", "Holoubek" a "Marcipánek" v rámci dvanáctého ročníku "Vítání máje". Zúčastněné pardubické soubory a jejich muziky působí při Základní umělecké škole a garanty jejich vysoké kvality jsou zkušené pedagožky a choreografky, sestry Jitka Vítková a Blanka Slouková. Na přípravě programu dále spolupracovaly muziky "Perníček", "Šmidlátka" a "Šmidlata" a dva hosté, slovenský dětský soubor "Matičiarik" z Banské Bystrice (vedoucí Z. Drugová) a "Sluníčko", nejmladší skupina rokycanských folklorních souborů (vedoucí A. Hirschová).
Pořad nebyl tematicky zaměřen, přesto jej v různých obměnách dobře propojilo zpracování dětské hry. Objevilo se v "Kolíbačkách" děvčátek z "Holoubku", v nápaditých tancích s košťaty či košíky (soubor "Radost") a zejména v dramaturgicky i režijně vynikajícím bloku B. Sloukové "Než přijde pan učitel" v novém nastudování souborů "Marcipánek" a "Perníček". Zcela odpovídající zde bylo zapojení začínající dětské kapely, příkladná byla práce s rytmem říkadel i jevištní kompozice školních písní a jednoduchých tanců. Své místo zde měla i řehořská koleda. Děti zcela přirozeně zpívaly a tančily s citem pro tento druh tanečního divadla. Inspirativní práci s říkadly, dokonce s využitím kánonu a paralelních rytmů, přinesl i soubor "Holoubek" (J. Vítková) v bloku "Píšťaličky". Také oba hosté představili svůj pohled na dětskou hru: "Matičiarik" má hraní přímo v názvu čísla "Hry na Jánošíčka", rokycanské "Sluníčko" s "Malou muzikou Rokytka" namalovaly tři dětské obrázky: I. "Na dvorečku", II. "Na pastvě" a III. "Masopustní".
Všechny skupiny pardubických dětských souborů vynikají kultivovaným hlasovým projevem. Také muziky ve stylu hry a nástrojovém obsazení navazují na nejlepší tradice východočeských kantorských muzik, jak o nich máme doklady z 18. a 19. století. Zajímavé hudební úpravy jsou dílem M. Doubka, D. Slouky a I. Dostálové.
Na programu byla dále hudebně-taneční kompozice inspirovaná Smetanovým proslulým klavírním cyklem "České tance" (soubor "Radost") a blok "O mužích a ženách" z moravsko-slovenského pomezí na hudbu skupiny "Čechomor" (soubor "Perníček"). Zařazení posledně jmenované choreografie souvisí s osnovami pro základní umělecké školy,které předepisují seznámení s "tanci jiných národů". Dorost "Perníčku" tančil s chutí, která mírnila i závažnější technické nedostatky v provedení tanců. Vůbec nejsem nepřítelem podobných experimentů, naopak mi chyběla mnohem větší odvaha při uchopení tohoto zadání. Zásadní výhradu směřuji k autorce choreografie (L.Šťastná) kvůli nešťastné volbě hudební předlohy, která svým tématem (zejména část "Pravda na dně korbele", ale i "Loučení rekruta" a "Ješitní Goralé" v podání zhruba šestnáctiletých tanečníků) i stylem (posun v hudbě směrem k rocku nebo "pseudokeltským" fúzím) neposkytla adekvátní protějšek k "tradičnímu" tanečnímu výrazu.
První květen v Pardubicích byl příjemným setkáním s dětským folklorem na jevišti. Tak, jako se kdysi na českém venkově v tomto čase stavěly máje z lásky (hoši děvčatům) či z úcty (třeba panu starostovi), bylo i z letošního Vítání máje patrná láska dětí k lidovému tanci i úcta publika k těm, kteří jej znovu objevují, obohacují svým osobitým přístupem a hlavně předávají dalším generacím.

Zdeněk Vejvoda

Zveřejněno 28.09.2005 v 00:28 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
ATUR ČR
Podmínky členství ATUR ČR
Aktuality
Turistické regiony ČR
Turistické oblasti ČR